جمعه , اردیبهشت ۱۴ ۱۴۰۳
آخرین خبرها
خانه / اخبار گمرک / معاون راه آهن ایران: توسعه خطوط ریلی برای ترانزیت کالا یک الزام است

معاون راه آهن ایران: توسعه خطوط ریلی برای ترانزیت کالا یک الزام است

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم محمدی روز پنجشنبه در مراسم ورود اولین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچه برون که استاندار گلستان نیز در آن حضور داشت، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب آن و نیز راه داشتن به دریا می تواند درآمد اقتصادی بالایی نصیب ایران کند.
وی با تاکید برضرورت توسعه خطوط ریلی بویژه مناطق مرزی کشور افزود: حمل هر تن بار ترانزیت در ایران ۵۰ فرانک سوییس برای ایران درآمد ایجاد می کند که به اندازه یک بشکه نفت است.
محمدی با اشاره به جایگاه راهبردی راه آهن اینچه برون گنبدکاووس اضافه کرد: درصورت توجه به این خط ریلی و ترانزیت کالا، علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ناخالص در این منطقه نیز از دیگر نتایج آن خواهد بود.
وی تصریح کرد: وصل بودن این خط ریلی به کریدور شمال و جنوب و نیز راه آهن ترکمنستان و قزاقستان و در ادامه به چین، یک مزیت است.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی به حجم مبادلات کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این کشور، سالانه هفت میلیون تن کالا از خلیج فارس و از خاک ایران به روسیه ارسال می کند.
محمدی گفت: علاوه بر این، حجم مبالات کشور هند سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از طریق ایران به کشورهای اروپایی است.
وی بابیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشور چین نیز سالانه ۵۳۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است افزود: اگر بخشی از این مبادلات کالا از طریق کریدور های ریلی ایران انجام شود، درآمد زیادی برای کشور خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته کمتر به اهمیت خطوط ریلی و ترانزیت کالا از کشور توجه شده است که باید این کم توجهی جبران شود.
محمدی تصریح کرد: بهترین مسیر ترانزیت کالا از کشور هند و چین و نیز روسیه به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی، از خاک ایران و کریدورهای ریلی آن است که مجلس شورای اسلامی می تواند با تخصص بودجه های لازم به توسعه خطوط ریلی بویژه در مناطق مرزی کمک کند.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی، امنیت افزایی و ایجاد درآمد پایدار برای کشور و مردم را از مهمترین پیامدهای استفاده از خطوط ریلی دانست و بر آن تاکید کرد.
محمدی با اشاره به راه اندازی قطار کانتینری چین گفت: این قطار در راستای توافق چهار جانبه ایران، چین، ترکمنستان و قزاقستان راه اندازی شده و تا پایان امسال ۶ قطار دیگر نیز از این مسیر اینچه برون می آید.
وی اضافه کرد: توسعه خطوط ریلی در اسناد بالادستی چشم انداز توسعه کشور، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی آمده است که می توان از آن استفاده کرد.
محمدی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی ترانزیت جاده ای مقرون به صرفه نیست و همه توان را باید به توسعه خطوط ریلی گذاشت و مجلس باید در این خصوص به دولت کمک کند.
به گزارش ایرنا، نحستین قطار کانتینری کشور چین با طی مسافت دو هزار و ۷۰۰ کلیومتری و گذر از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان، روز پنجشنبه از مرز اینچه برون در استان گلستان به خاک ایران وارد شد و به گفته مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور (استان گلستان) به جنوب کشور یا ترکیه ادامه مسیر خواهد داد.
در آیین استقبال از ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچه برون گنبدکاووس، علاوه بر معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی مسئولان ارشد استان گلستان از جمله استاندار، معاونین استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس حضور داشتند.
تاکنون بخش زیادی از محصولات کشور چین با قطار از گمرک سرخس واقع در خراسان رضوی یا با استفاده از کشتی در جنوب ایران وارد کشورمان می شد و ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچه برون، گشایش مسیری جدید در مبادلات جدید تجای و اقتصادی با این کشور محسوب می شود.
راه آهن شمال شرق ۲ ( استان گلسان) یکی از خطوط مهم شبکه ریلی کشور محسوب می شود و این مسیر برای انتقال باراز کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) از لحاظ مسافت نسبت به دیگر کریدورهای موجود کشور کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر به حوزه آب های آزاد و کشورهای اروپایی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا در آذر ماه سال ۱۳۹۳ راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون در استان گلستان مورد بهره برداری قرار گرفت.
گمرک اینچه برون در بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال این مرکز شهرستان واقع شده است.

موارد جالب

انتصاب ناظر جدید گمرکات خوزستان

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی حکمی از سوی فرودعسکری رئیس کل گمرک …