سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
آخرین خبرها
خانه / اخبار گمرک / اقدام تلافی‌جویانه کانادا در واکنش به تعرفه‌های گمرکی آمریکا

اقدام تلافی‌جویانه کانادا در واکنش به تعرفه‌های گمرکی آمریکا

اقدام تلافی‌جویانه کانادا در واکنش به تعرفه‌های گمرکی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، کانادا در پاسخ به تعرفه‌های گمرکی جدید واشنگتن بر واردات فولاد و آلومینیوم، تعرفه‌هایی تلافی جویانه‌ای بر ۱۲.۸ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی آمریکا وضع کرد.

کانادا روز گذشته در پاسخ به تعرفه‌های گمرکی جدید آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم اقدامی تلافی جویانه را انجام داد و در مجموع ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کانادا (۱۲ میلیارد و هشتصد میلیون دلار آمریکا) عوارض گمرکی روی محصولات وارداتی آمریکایی وضع کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا کاملا غیرقابل قبول هستند. این تعرفه‌ها توهینی به دوستی و شراکت دیرینه امنیتی کانادا و آمریکا و بخصوص توهینی به هزاران کانادایی است که همراه با نظامیان آمریکایی جنگیدند و کشته شدند. باید باور داشته باشیم که در نهایت قضاوت درست صورت خواهد گرفت. اما فعلا، آنچه امروز در رفتار دولت آمریکا می‌بینیم با چنین چیزی همخوانی ندارد».

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا، نیز در این باره گفت: تعرفه‌های اعمال شده کانادا علیه آمریکا متناسب با اقدامات آمریکا صورت گرفته است و از اول ژوئیه (۱۰ تیر) اجرایی می‌شود.

وی افزود کشورش تعرفه‌های آمریکا را بر اساس قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و در سازمان تجارت جهانی به چالش خواهد کشید.

واشنگتن پیشتر کانادا و مکزیک را از تعرفه‌های فلزات معاف کرده بود تا به آن‌ها فرصت دهد مذاکرات موفقیت آمیزی درباره توافقنامه تجاری جدید داشته باشند. اما واشنگتن آخرین پیشنهاد همسایگان خود را برای پذیرش سهم بیشتر آمریکا در تولید خودرو‌های آمریکای شمالی در ازای نادیده گرفتن سایر مطالبات جنجالی اش رد کرد.

جاستین ترودو روز پنجشنبه گفت پیشنهاد داده بود تا با سفر به واشنگتن در این هفته، مذاکرات درباره قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را تکمیل کند، اما مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در تماس تلفنی اعلام کرد دیدار با ترامپ تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که ترودو با اضافه شدن بند پنج ساله «غروب خورشید» به این قرارداد موافقت کند؛ بندی که هم کانادا و هم مکزیک آن را رد کرده اند.

در پی این موضوع ترودو این پیش شرط را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و از دیدار با ترامپ امتناع کرد.

ترودو در حالی دیدار با ترامپ را رد کرد که از مدت‌ها قبل با اضافه شدن بند غروب خورشید به این قرارداد مخالفت می‌کرد؛ چرا که بخش‌های تجاری برای سرمایه گذاری‌های طولانی مدت به اطمینان نیاز دارند و بند غروب خورشید در این قرارداد باعث ایجاد عدم قطعیت می‌شود.

موارد جالب

محصولات کشاورزی، غذایی، نساجی و پلاستیکی بیشترین کالا‌های صادراتی از گمرکات گیلان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ ابوالقاسم یوسفی نژاد ناظر گمرکات گیلان امروز گفت: …