سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
آخرین خبرها
خانه / اخبار گمرک / پشت پرده ۱۰۰هزار یورو ارز ورودی همراه مسافر در یکی از گمرکات استان فارس/نامه نگاری وزارت اقتصاد برای روشن شدن جزییات پرونده

پشت پرده ۱۰۰هزار یورو ارز ورودی همراه مسافر در یکی از گمرکات استان فارس/نامه نگاری وزارت اقتصاد برای روشن شدن جزییات پرونده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی قبل ضوابط جدید ارز همراه مسافر از سوی معاونت ارزی بانک مرکزی برای اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد. بر این اساس ورود ارز‌‏  مجموعاً تا سقف مبلغ ده هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز بوده و ورود ارز‌‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مجموعاً بیش از مبلغ ده هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز نمی‌باشد. همچنین خروج ارز توسط هر مسافر به خارج از کشور از طریق سایر مبادی، مجموعاً تا سقف مبلغ پنج هزار (۵٫۰۰۰) یورو  مجاز بوده و خروج ارز مازاد بر سقف مبلغ مذکور مجاز نمی‌باشد. در واقع مسافر ورودی به کشور حق ندارد بدون اظهار ارز بیش از ۱۰ هزار دلار و تایید منشا آن از سوی مراجع دی ربط اقدام به ورود آن به داخل کشور کند.

محموله ۱۰۰ هزار یورویی در گمرک لار استان فارس

در اردیبهشت ماه سال جاری، پرونده  محموله ۱۰۰ هزار یورویی ارز همراه مسافر ورودی از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در گمرک لار استان فارس باز می‌شود. هنوز اطلاع دقیقی از اینکه ارز همراه مسافر در زمان ورود به گمرک لار اظهار و ثبت شده یا نه، وجود ندارد. اما نامه نگاری نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با رحیمی مدیر کل گمرک این استان زوایای جدیدی از این پرونده را باز می‌کند. چراکه در بخشی از نامه مدیر کل اقتصادی استان، به پیگری مسئول دفتر یکی از نمایندگان مجلس برای رفع توقیف ۱۰۰ هزار یورو ارز مکشوفه اشاره شده است. همچنین در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه نیز یکی دیگر از  مشاوران دکتر کرباسیان و  از مسئولان ستادی وزارت اقتصاد نیز این موضوع را پیگیری کرده است.

توضیحات مدیر کل گمرکات استان فارس

رحیمی مدیر کل گمرکات استان فارس نیز در خصوص این محموله ارزی به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: وقتی مسافر همراهش ارزی بیش از ۱۰ هزار دلار دارد باید آن را به گمرک  اظهار کند، (در این مورد به خصوص نیز) چون باجه ارزی در گمرک لار وجود نداشته، ارز مذکور به شیراز ارسال شده است. بعد از دریافت این ارز باید مکاتبه با بانک مرکزی انجام می‌شد و بعد (از تایید منشا) ارز به صاحب آن مسترد می‌گردد. در واقع بعد از آنکه محموله ارزی ثبت سامانه شود و نماینده بانک مرکزی مستقر در شیراز مجوزهای لازم را صادر کند ارز به مسافر مسترد می‌شود.

وی با بیان اینکه تاریخ دقیق ورود مسافر به کشور را به خاطر ندارم گفت: معمولا دو هفته تا وقتی که پاسخ استعلامات به گمرک برسد زمان لازم است. همچنین  بر خلاف ارز خروجی،  ارز ورودی همراه مسافر به هر مقدار که مازاد بر ۱۰ هزار یورو باشد باید به گمرک اظهار شود و مراحل بعدی آن از قبیل استرداد یا تبدیل به ریال  انجام شود.

به گفته رحیمی، گمرک لار مرز هوایی محسوب شده  و پروازهای خارجی در فرودگاه لار انجام می‌شود ولی در این گمرک برای مسافر  ورودی که ارز  خود را اظهار کند باجه ارزی وجود ندارد به این ترتیب برای انجام فرایند قانونی باید عملیات مورد اشاره در شیراز انجام شود.

این مدیر گمرکی در پایان تاکید کرد، در خواست رسمی برای برقراری شعبه ارزی در گمرک لارستان ارائه شده و امیدواریم باجه ارزی برای رفع نیاز مسافرین ورودی به کشور هرچه سریع تر در این گمرک مستقر شود.

شفاف سازی رئیس دفتر وزیر اقتصاد

یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد در گفتگو با خبرنگار تسنیم معتقد است، اساسا این موضوع با پیگیری وزارت اقتصاد مطرح شده و اتفاقا وزارت خانه در این مورد در جایگاه شاکی قرار دارد تا تکلیف محموله ارزی مذکور روشن شود.

وی گفت: بر خلاف استنباط اولیه از متن نامه مدیر کل وزارت اقتصاد، موضوع در خواست رفع توقیف ربطی به وزارت اقتصاد ندارد. به عبارت دیگر بعد از بررسیهای اولیه  ما در وزارت اقتصاد با نماینده خود در استان فارس نامه نگاری انجام دادیم تا جزییات موضوع مشخص شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بنا به اطلاع دریافتی از مراجع نظارتی داخل وزارت خانه اطلاعات اولیه از نوعی ارتباط فامیلی بدست آمده  اما هنوز جواب نهایی از استان فارس دریافت نشده است،گفت: امیدواریم در یکی دو هفته آینده با دریافت پاسخِ نامه جزییات موضوع روشن شود. در واقع (اطلاعات اولیه حاکی از آن است) ماموران گمرک لارستان محموله را کشف کردند و حراست حق را به گمرک داده است. ما نیز در سیستم اداری به دنبال آن هستیم تا جزییات این پرونده مشخص شود.

مراحل قانونی برخورد با ارز همراه مسافر

به گزارش تسنیم، مراحل قانونی برخورد با ارز مازاد همراه مسافر بر مبنای دستورالعمل معاونت ارزی بانک مرکزی به این شرح است، پس از اظهار ارز‌‏ مازاد بر مبلغ ده هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو یا معادل آن  توسط مسافر و دریافت کد رهگیری، گمرگ  ضمن ارجاع سیستمی اطلاعات اظهارشده به درگاه بانک ملی ایران، نسبت به راهنمایی مسافر به باجه بانک ملی ایران اقدام می‌نماید. بانک ملی ایران پس از دریافت ارز‌‏، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‌‏ دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سیستمی به گمرک  ایران اعلام می‌نماید. گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام می‌نماید. مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، پس از بررسی نسبت به اعلام نتیجه به گمرک  اقدام می‌نماید.

همچنین در ماده ۶‌‌‌‌‌‏ دستور العمل مورد اشاره آمده است، در صورت تأیید منشاء ارز‌‏ از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مراتب از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور بنا به درخواست مسافر یا نماینده قانونی ایشان، درخصوص ارز نسبت به حواله وجه به داخل و یا خارج از کشور، پرداخت عین ارز و یا خرید آن به نرخ آزاد و در خصوص اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام نسبت به استرداد آن اقدام و اطلاعات نحوه استرداد ارز‌‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام را در سامانه ثبت می‌نماید.

موارد جالب

انتصاب ناظر جدید گمرکات خوزستان

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی حکمی از سوی فرودعسکری رئیس کل گمرک …