سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
آخرین خبرها
خانه / اخبار گمرک / قاچاق ۵۰۰ میلیون دلاری کفش/ ۸۰ درصد گارکاه‌های کفش‌دوزی تعطیل شدند

قاچاق ۵۰۰ میلیون دلاری کفش/ ۸۰ درصد گارکاه‌های کفش‌دوزی تعطیل شدند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد عرب رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در برنامه تیتر امشب به ۳۵ میلیون دلار واردات کفش اشاره کرد و گفت: تعرفه واردات کفش حدو ۵۳ درصد است در حالی که برای حمایت از تولید کفش ایرانی پیشنهاد می‌کنیم پایه صادراتی به بیش از ۱۰۰ دلار برای هر جفت کفش افزایش یابد.

عرب به کم اظهاری وارد کنندگان کفش در مبادی گمرکات و سوء استفاده از بی اطلاعی گمرک از قیمت اولیه در مبدا اشاره کرد و گفت: برای تامین­ نیاز کفش کشور به واردات نیاز نداریم.

عرب به مشکلاتی از جمله قوانین دست و پاگیر، سربار بودن ارزش افزوده بر تولید داخلی، مالیات بر ارزش افزوده و ترخیص مواد اولیه در گمرکات اشاره کرد و افزود:­ برای حل مشکلات صنعت کفش کشور کمیته‌ای با قدرت اجرایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.

­

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: در حال حاضر ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون جفت کفش در کشور تولید می‌شود که اگر تولیدکنندگان رو به مکانیزه شدن بیاورند این آمار افزایش می‌یابد.

او گفت: شرایطی که در کشور ما حاکم است در مقابل و در خلاف تولید می­ باشد و نهاد‌ها و سازمان‌هایی مانند شهرداری ها، بیمه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده، سیستم بانکی، مشکلاتی برای تولید کنندگان بوجود آوردند که واقعا در این شرایط سخت، تولید کنندگان جهاد می‌کنند و متاسفانه هیچ گونه امکاناتی در اختیار تولید کنندگان قرار نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: امروز بیش از ۸۰ د. رصد از تولیدکنندگان (بنگاه‌های کوچک) تعطیل هستند و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور مواد اولیه در اختیار تولید کنندگان قرار نمی‌گیرد­.

شجری گفت: کارگاه‌های برای اینکه بتواند مواد اولیه وارد کنند باید گشایش اعتبار کنند و برای اینکار ۳۰ درصد­ قرار تضمین­ می‌خواهند.

او گفت: در تهران بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این شغل اشتغال دارند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت:­ ما باید­ این صنعت­ را ساماندهی کنیم و امکان انتقال واحد‌های صنفی به خارج از تهران فراهم شود.

او گفت: تلاش‌های زیادی انجام شده تا این واحد‌ها به قرچک ورامین انتقال گردد که فعلا­ با برخی از مشکلات روبرو هستیم.

شجری با انتقاد از اینکه شرایط تولید در کشور برای تولید کنندگان فراهم نشده است گفت: خیلی از سیستم‌ها بر خلاف تولید در کشور می‌باشد.

شجری افزود: برای تولید ۴۰۰ جفت کفش از ابتدا تولید تا انتها­ برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و اصلا واردات کفش در کشور ضرورت ندارد و­ طبق فرموده رهبری کالایی که مورد نیاز کشور نیست واردات آن­ به کشور حرام شرعی است.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: اکثر کفش‌های وارداتی عمدتا تاریخ گذشته می‌باشد و قیمت آن بین ۵۰ تا ۶۰ دلار می‌باشد.

شجری گفت: آمار رسمی واردات کفش به گمرک کشور ۳۴ یا ۳۵ میلیون دلار است که آمار رسمی سازمان جهانی اقتصاد­ واردات کفش­ قاچاق به ایران را­­ بالای ۵۲۰ میلیون دلار اعلام کرده است­ و این به معنی است که­ باقی آمار قاچاق است که در گمرک ثبت نشده است.

موارد جالب

انتصاب ناظر جدید گمرکات خوزستان

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی حکمی از سوی فرودعسکری رئیس کل گمرک …