سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
آخرین خبرها
خانه / اخبار گمرک / سازمان نظام صنفی رایانه ای خواستار معافیت وارادات نرم افزار از ثبت سفارش شد

سازمان نظام صنفی رایانه ای خواستار معافیت وارادات نرم افزار از ثبت سفارش شد

به گزارش خبرگزاری فارس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام کرد: در حوزه فناوری اطلاعات، خرید اغلب محصولات نرم‌افزاری تنها به صورت صدور و دریافت لیسانس انجام می‌شود، مبادله کالای فیزیکی به صورت سنتی صورت نمی گیرد و در نتیجه امکان ورود آن به چرخه گمرکی طبق روال‌های فعلی وجود ندارد. همچنین با توجه به سپری شدن سریع اعتبار لیسانس‌های نرم‌افزار از تاریخ صدور آن‌ها، زمانبر بودن عملیات ثبت سفارش و گشایش اعتبار تا ترخیص کالا از گمرکات، با ماهیت این نوع خرید ناسازگار است.

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور طی نامه هایی جداگانه خطاب به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، خواستار مستثنی کردن واردات نرم‌افزار از ثبت سفارش و انجام آن طبق ماده ۳۸ آئین‌نامه اجرایی واردات و صادرات، به صورت «بدون انتقال ارز» ، شده است.

نامه ذکر شده به این شرح است:

همانگونه که مستحضرید، هیات وزیران در جلسه ۲۲/۰۱/۱۳۹۷ خود و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، موضوعاتی را با عنایت به تبصره سه ماده هفت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب کرد. حسب بند یک این مصوبات، واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است.

با عنایت به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات، خرید اغلب محصولات نرم افزاری تنها به صورت صدور و دریافت لیسانس انجام میشود، مبادله کالای فیزیکی به صورت سنتی صورت نگرفته و در نتیجه امکان ورود آن به چرخه گمرکی طبق روالهای فعلی وجود ندارد. همچنین با توجه به سپری شدن سریع اعتبار لیسانس های نرم افزار از تاریخ صدور آنها ، زمانبر بودن عملیات ثبت سفارش و گشایش اعتبار تا ترخیص کالا از گمرکات، با ماهیت این نوع خرید ناسازگار است.

با عنایت به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات، خرید اغلب محصولات نرم‌افزاری تنها به صورت صدور و دریافت لیسانس انجام می‌شود، مبادله کالای فیزیکی به صورت سنتی صورت نگرفته و در نتیجه امکان ورود آن به چرخه گمرکی طبق روال‌های فعلی وجود ندارد. همچنین با توجه به سپری شدن سریع اعتبار لیسانس‌های نرم‌افزار از تاریخ صدور آن‌ها، زمانبر بودن عملیات ثبت سفارش و گشایش اعتبار تا ترخیص کالا از گمرکات، با ماهیت این نوع خرید ناسازگار است.

به منظور رفع مشکلات و بحران‌های مالی و کسب‌وکاری عدیده‌ای که روال جدید برای شرکت‌های عضو این سازمان ایجاد کرده است، استدعا دارد دستور فرمایید امکان مستثنی کردن واردات نرم‌افزار از ثبت سفارش و انجام آن طبق ماده ۳۸ آئین‌نامه اجرایی واردات و صادرات، به صورت «بدون انتقال ارز» فراهم شود.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای آماده هر گونه همکاری و مشارکت با آن وزارت، در راستای بررسی و رفع عاجل مشکل اعضای خود است.

موارد جالب

انتصاب ناظر جدید گمرکات خوزستان

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی حکمی از سوی فرودعسکری رئیس کل گمرک …