به گزارش ایکنا از فارس، آیتالله سیدشرفالدین ملکحسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز، ۲۳ اردیبهشتماه در مراسم ترحیم مرحوم آیتالله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و عضو مجلس خبرگان رهبری عصر که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، در ابتدا برای تبیین ویژگیها و خصایص مرحوم آیتالله ایمانی به بیان روایات اسلامی و احادیث ائمه معصومین پرداخت و از میان این احادیث و روایات، ویژگیهای آن عالم ربانی را برشمرد.
وراثت عاملی مؤثر در شکلگیری شخصیت انسان است
وی با بیان اینکه وراثت عاملی مؤثر در شکلگیری شخصیت انسان است، بر این نکته تأکید کرد که پدر مرحوم آیتالله ایمانی، عالم وارسته بوده و مادرش نیز زنی پاکدامن و عفیف بوده و او در چنین خانوادهای رشد کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه خانواده، جامعه و محیطهای بزرگتر بر شکلگیری شخصیت انسان مؤثر است، گفت: معلم و مربی و اخلاق و رفتار آنان نیز بر شخصیت انسان تأثیر میگذارد چنانچه مرحوم آیتالله ایمانی نیز در محضر اساتید و علمای بزرگ چون آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی تلمذ کرده و جزو گروه گردآورندگان تفسیر نمونه این مرجع تقلید شیعیان بود.
وی، مرحوم آیتالله ایمانی را عالمی وارسته، مجاهدی نستوه، مفسر قرآنی بزرگ توصیف کرد و ادامه داد: انسان با وراثتی که به دست میآورد ظرفیت و استعدادی دارد و این ظرفیت و استعداد میراث اوست؛ البته میراث انسان مالی نیست که پدرش یا مادرش برای او به ارث میگذارند چرا که اینها ماترک هستند اما چیزی که با وجود ماست میراث حقیقی انسان از پدر و مادر است، پدری با ادب، خلیق، حلالخوار، عابد، زاهد پیوسته، اهل دین و دیانت که پدر مرحوم آیتالله ایمانی نیز اینگونه بود.
آیتالله ملکحسینی ادامه داد: مادر ایشان نیز مادری پاک دامن با زبان بیغیبت و بی تهمت، مادری که برای شیر دادن به فرزندش حلال میخورد و وضو میگیرد، در شکلگیری شخصیت آن عالم ربانی نیز بسیار مؤثر بود.
آنچه میراث انسان است، ظرفیت اوست
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: آنچه میراث انسان است، ظرفیت اوست و چیزی است که از پدر و مادرش دریافت میکند، اما این قابلیت و ظرفیت باید به فعلیت برسد و شکوفا شود و تربیت عامل شکوفایی انسان است و ظرفیت و تربیت دو عنصری است که به انسان شخصیت میبخشد و به وجود او شکل میدهد.
وی با تأکید بر اینکه آنچه بیش از همه برای شکلگیری شخصیت مهم است این است که انسان از هر جا که میخواهد چیزی را دریافت کند که در وجود او موثر است یعنی به عمق جامعه بنشیند، گفت: حضرت علی(ع) در حدیثی انسان را در چهار نسبت نشان میدهند؛ نخست نسبت انسان با خدا، دوم نسبت انسان با خودش، سوم نسبت انسان با دنیا و چهارم نسبت انسان با انسانهایی که در کنار آنها حیات را سپری میکنند.
آیتالله ملکحسینی همچنین یادآور شد که حضرت علی(ع) فرمودند هرکس خدا را بشناسد، موحد میشود یعنی یک دانش و اندیشه بر رفتار و عمل او که تجلی شخصیت اوست تأثیر میگذارد شناخت صفات و افعالش به قدری که انسان میشناسد و چنین انسانی موحد میشود.
تبیین شخصیت مرحوم آیتالله ایمانی در ذیل حدیثی از امام علی(ع)
وی با تصریح اینکه شخصیت مرحوم آیتالله ایمانی در ذیل این حدیث از امام علی(ع) قابل توصیف است، گفت: هرکس خودش را بشناسد، مجرد میشود یعنی خود را از زشتیها و پلیدیهای وجودش تطهیر میکند و مجرد یعنی انسانی که خود را تزکیه کرده است انسانی که خودش را نشناخت و نسبت به خودش عهد نکرد، مسلماً تمام ظرفیتهای فطری و الهی خود را از دست میدهد.
هرکس دنیا را بشناسد، زاهد میشود
رئیس مدرسه علمیه خان شیراز با بیان اینکه همچنین هرکس دنیا را بشناسد، زاهد میشود البته منظور زهد مدعیان عرفان نیست، گفت: هر کسی انسانها را بشناسد پا در یک مسیر خاص میگذارد و انسانی که جامعه میشناسد میگوید من میخواهم بروم حتی اگر دیگران همراهم نیایند.
آیتالله ملکحسینی با یادآوری جایگاه علمی مرحوم آیتالله ایمانی، آیاتی از قرآن کریم را برشمرد و گفت: قرآن میفرماید آیا عالمان با نادانان مساویند؟ و بسیار ساده فطرت شما را مورد سئوال قرار میهد و مسلماً پاسخ هم خیر است.
عامل ترقی انسان خاشع نسبت به خداوند، ایمان و عملش است
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر قرار است انسان نسبتی با خدا پیدا کند باید این نسبت خشوع نسبت به خدا باشد و این ویژگی عالم است آن هم عالمی که پله به پله ایمان و علم را از خداوند کسب کرده باشد و چنین انسانی خداوند به او رفعت میدهد و عامل ترقی او ایمان و عملش خواهد شد که مرحوم آیتالله ایمانی این چنین بود.
وی با یادآوری این نکته که منظور از علم و معرفت در اینجا آن چیزی نیست که در کتابها به ما میآموزند بلکه معرفتی است که انسان را میشناسد و او را خدایی میکند، گفت: در حدیث مذکور ۴ حوزه معرفتی بیان شد که میتواند در شکل دادن شخصیت افراد نقشآفرینی کند.
انسان موحد کسی است که در تمام مراحل زندگیش متوکل بالله است
آیتالله ملکحسینی با بیان اینکه اگر کسی خدا را بشناسد، موحد میشود اما انسان موحد کیست، گفت: آیا انسان موحد همان است که نماز میخواند، روزه میگیرد؟ خیر انسان موحد انسانی است که در تمام مراحل زندگی مستعین و کمک خواه از خداست و متوکل بالله است و در هر رفتارش محبت خدا جاری و ساری است برای اینکه خدا را دوست مییابد این کار را میکند و آنچه خدا نمیپسندد انجام نمیدهد یعنی همیشه معرفت در وجود او تأثیر میگذارد و در سراسر زندگی او و وجودش اعم از چشم و زبان و گوش تأثیر میگذارد.
خوف از خدا یعنی یک مراقبت تمام عیار در وجود انسان شکل میگیرد
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه انسانی که خدا را بشناسد، خوف خدا در وجود او شکل میگیرد و این خوف او را تبدیل به یک انسان خائف میکند، گفت: خوف یعنی یک مراقبت تمام عیار در وجود انسان شکل میگیرد و این خوف هرچه در ذهن و نگاه اوست را خرد میکند و هیچگاه انسانی که خوف دارد زمانی که به پستی میرسد برای نسلهای بعدی خودش غارت و چپاول و حقوق نجومی دریافت نمیکند.
وی تأکید کرد: انسان خائف از خدا، همه چیزش متفاوت با انسانهایی است که خوف خدا در وجود آنها نیست و این را معرفت حق رقم میزند و سبحان الله اگر این معرفت به دست آید.
آیتالله ملکحسینی با بیان اینکه خداوند در وجود انسان ظرفیتهایی تعبیه کرده است، گفت: اگر کسی برای خدا دانش بیاموزد از شایستگان است و به یک خضوع قلبی میرسد و در میان مردم، انسانی با تواضع و تلاشگر میشود چنانچه آیتالله ایمانی چنین بود.
انسان موحد، وظیفهشناس است
وی همچنین با تأکید بر اینکه اگر انسان زهد نداشته باشد، ارتباطش با دنیا تغییر پیدا میکند، گفت: نظام جمهوری و مردمسالاری شده است و باید برای خرد جمعی و انسانها احترام قائل شد لذا باید به این حدیث امام توجه داشت که اگر کسی انسانها را بشناسد میداند یعنی چگونه به خدا ایمان داشته باشد البته ابتدا شناخت خدا و موحد بودن است و فرد موحد نیز وظیفه خود را میشناسد و برای انجام وظایف خود، خود را معطل هیچ انسانی نمیکند و امر به معروف و نهی از منکر میکند که آیتالله ایمانی نیز چنین بود.
اشاره به خدمات مرحوم آیتالله ایمانی
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش خدمات مرحوم آیتالله ایمانی را برشمرد و گفت: آن عالم ربانی در دوران پیش از انقلاب در شهر کازرون نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب ایفا کرد و بعد از انقلاب نیز به تقویت معنویت خود و جامعهاش میپردازد و در کسوت امامت جمعه نقشآفرینی میکند تا بتواند بر آحاد جامعه تأثیر بگذارد.
وی با یادآوری اینکه آن عالم ربانی دارای شرح صدر فراوان و خوش برخورد بود، گفت: انسان تا به خودش نباخته نباشد و شخصیت خودش را شکل نداده باشد به این مراحل نمیرسد و اگر اخلاق و شرح صدر را تمرین کرده باشد، میتواند در میان جامعه به عنوان یک انسان خدوم با خلق خوش در جامعه موثر باشد اما مهمتر از همه آن بحث اول بود که در عرصه اجتماعی و سیاسی توانست از آیتالله ایمانی شخصیتی بسازد هم طراز عالمان دیگر.
برجستهترین ویژگی مرحوم آیتالله ایمانی، وظیفهشناسی بود
آیتالله ملکحسینی، برجستهترین ویژگی مرحوم آیتالله ایمانی را وظیفهشناسی برشمرد و گفت: اگر کسی خوف خدا داشته باشد، وظیفهشناس میشود که آن عالم ربانی اینگونه بود و اگر امام را شناخت و پای انقلاب ایستاد، به دلیل احساس وظیفهای بود که داشت، زمانی در کازرون، زمانی در بوشهر و زمان دیگر در استان فارس خدمت کرد.
وی با بیان اینکه مرحوم آیتالله ایمانی اهل تحصیل و مطالعه بود، گفت:آن عالم ربانی با خوشرویی به مردم خدمت میکرد؛ البته خوشرویی به این معنا نیست که انسان لبخند مداوم بر لب داشته باشد که اگر کسی چنین باشد قطعاً مشکل دارد؛ در روایات اسلامی نیز داریم که پیامبر رحمت و کرامت(ص) نیز زمانی که حقی از کسی ضایع میشد، چهره او سراسر خشم و غضب میشد بنابراین خوشرویی نیز موقع و مکانی دارد و باید به وظیفه خود عمل کرد.
آیتالله ملکحسینی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی مرحوم آیتالله ایمانی متوجه شدند قرار است که یک مدرسه علمیه از مدارس شیراز در معرض احجاف است و بهرهبرداری به غیر از حوزوی از آن میشود و این مسئله آنچنان ایشان را عصبانی کرد که من لذت بردم چرا که او در این مسئله احساس وظیفه میکرد.
رئیس مدرسه علمیه خان شیراز همچنین به خدمات حوزوی مرحوم آیتالله ایمانی اشاره کرد و گفت: آن عالم ربانی در کازرون حوزههای علمیه را رشد داد و در بوشهر بارور کرد و در شیراز احساس کرد که حوزههای علمیه نیازمند بازنگری و ساماندهی دارد و این کار را انجام داد و حوزههای علمیه جدیدی نیز احداث کرد.
مرحوم آیتالله ایمانی در مناسبات سیاسی و اجتماعی همواره خوف از خدا را مدنظر داشت
وی اظهار کرد: آن مرحوم در مناسبات سیاسی و اجتماعی همواره خوف از خدا را مدنظر داشت و به وظیفه خود عمل میکرد حتی اگر روزنامهها و یا رسانهها از این مسائل گله میکردند چرا که ایشان همواره برای خدا کار میکرد.
انتهای پیام